Основният проблем, който проектът цели да разреши, е да намали прахосването на обществен ресурс при обществените поръчки. Целта на проекта е чрез анализа на отворени данни и разработването на специализиран сайт да се хвърли светлина върху обществените поръчки и да се намали неефективното харчене. Освен това, чрез създаването на опростен прогнозен модел за бъдещите обществени поръчки, проектът цели да демонстрира несъвършенства, които трябва да бъдат отстранени.
В допълнение през 2016 г. беше организиран семинар за студенти, чиято цел беше да ги запознае с ползата и практическото използване на отворените данни. Чрез лекции на водещи експерти от правителството и неправителствени организации, както и на преподаватели и специалисти по информационни технологии студентите се научиха да работят с големи масиви от данни и да анализират информацията, която те съдържат.
Европейската комисия, Световната банка и други международни институции нееднократно посочват, че непрозрачните правила, корупционният потенциал и неефективността при обществените поръчки са сред причините публичните разходи да имат изключително ниска ефективност, качеството на публичните услуги да е незадоволително, а възприятията за корупция сред населението да остават високи. Държавните разходи в България все още се характеризират с по-висока степен на пилеене, неефективност и открити злоупотреби в сравнение с повечето страни в ЕС.
Проектът се базира на отворените данни за близо 200 хиляди обществени поръчки. Пълната база данни беше публикувана на Портала за отворени данни и съдържа информация за откритите през периода 01.01.2007 г. - 31.12.2015 г. обществени поръчки, съдържащи се в Регистъра на обществените поръчки.
За всяка една поръчка отворените данни съдържат следната информация:
Наличието на тази информация, събрана на едно място, само по себе си е похвално, но то представлява само отправна точка за обработка и анализ, критики и препоръки, политики и реформи.
Обработката на данните от всички обществени поръчки за седемте години позволява търсенето на информация по:
Възможността за групиране на цялата информация по различни признаци позволява да се идентифицират определени зависимости и връзки за определени поръчки, включително между възложителите, участниците в тях и спечелилите изпълнители. Това се отнася в особено силна степен за секторите, в които поради спецификата на предмета на поръчката има високи изисквания към изпълнителите и броят на кандидатите е ограничен. Това води до участие на едни и същи кандидати, което прави възможно проявлението на различни незаконни практики с цел спечелването на поръчки.
Обработката на цялата база данни и намерените зависимости дават възможност за прогнозиране на изхода от бъдещи обществени поръчки с определена доза сигурност. Отново това се отнася в особено силна степен за някои сектори, в които кандидатите и спечелилите са сравнително малко на брой.
Разбира се, статистическият модел, на база на който се прави прогнозата, се базира на информация за обществените поръчки през изминалите седем години и няма как да отрази появата на нови участници и нови взаимовръзки. Поради тази причина прогнозата се прави въз основа на изчислената вероятност за спечелване на бъдещи обществени поръчки според данните до момента.
Фокусът на проекта е върху обществените поръчки като един от традиционните канали за източване и пилеене на обществени средства. Анализът на отворените данни, включително и на тези за обществените поръчки, е невъзможен без по-задълбочени знания в областта.
Аналитичната работа включва изследване на данните и откритите зависимости при проведените обществени поръчки, преглед и анализ на законодателството и корупционните практики в страната, проучване на международните практики и изследвания в сферата на процедурите и организирането на обществени поръчки, както и мерките за борба с корупцията и злоупотребите. Всичко това позволява идентифициране и анализиране на проблемите и рисковите фактори в процедурите по възлагане на обществени поръчки в България, както и посочването на конкретни препоръки за тяхното премахване.