Изтеглете пълния текст на изследването
РЕЗЮМЕ
Обществените поръчки по своята същност
са един от най-ефективните начини за
разходване на бюджетен ресурс, тъй като
предполагат икономично и ефикасно
изпълнение на задачите на администрацията
в условията на конкуренция и прозрачност.
В България, обаче, обществените поръчки
често са свързани със скандали за
корупция, клиентелизъм, непрозрачност,
прахосване на обществени средства и
некачествено изпълнение.
Инициативата на управляващите за
по-прозрачно управление и отварянето
на различни масиви от данни през
последните няколко години засегна и
обществените поръчки. На
Портала
за отворени данни
беше публикувана
информация
за откритите през периода 01.01.2007 г. -
31.12.2015 г. обществени поръчки, съдържащи
се в Регистъра на обществените поръчки.
Отворените данни за всички обществени
поръчки, проведени в периода 2007-2015 г.,
дават възможност да се направят различни
разрези на харченето на обществен
ресурс.
Дисекцията на данните показа редица
интересни факти:
-
в периода 2007-2015 г. държавните структури
в България са изхарчили над 62 млрд. лв.
посредством повече от 170 хил. процедури
по Закона за обществените поръчки;
-
среднодневно държавата прави по близо
60 обществени поръчки и харчи по 20 млн.
лв. публичен ресурс;
-
през последните няколко години разходите
за обществени поръчки остават стабилни
на около 8-9% от БВП и над 20% от държавните
разходи;
-
няма и значима разлика в харченето чрез
обществени поръчки на шестте отделни
правителства (две служебни и по две на
БСП и ГЕРБ, включително в коалиции),
които управляват в периода 2007-2015 година;
-
най-скъпите поръчки са през 2009 и 2013 г.
и съвпадат с проведените парламентарни
избори за 41-во и 42-ро Народно събрание;
-
броят на обществените поръчки за
доставки е най-голям, но най-големи по
размер са обществените поръчки за
строителство, а повече от половината
от средствата по тях са с европейско
съфинансиране;
-
анализът на статистиката за обществените
поръчки показва голямата концентрация
на договорите в малка част от изпълнителите
(10% от изпълнителите печелят 71% от
поръчките на стойност 85% от сумата на
всички подписани договори за периода),
като концентрацията е валидна и за
самите възложители (10% от възложителите
възлагат 73% от поръчките на стойност
90% от сумата на всички подписани договори
за периода);
-
сред компаниите, които са спечелили
най-много и най-скъпи поръчки, са няколко
фирми за доставка на лекарствени
продукти и медицинска апаратура;
-
най-скъпите поръчки са за инфраструктурни
и транспортни проекти;
-
сред възложителите са и всички 265
български общини, а техните поръчки
представляват над ¼ от броя и сумата
на обществените поръчки в страната.